Merkbewaking
Betekenisvolle merken zijn in balans. In het fundament werken de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving perfect met elkaar samen. Daarnaast weten deze merken dit ook heel goed vast te houden en te blijven doorvoeren, zodat het merkbeeld niet alleen eenduidig is maar vooral ook blijft. Dat is waar merkbewaking komt kijken. Wat is dat eigenlijk? En hoe werkt het? We nemen je mee. Alles over merkbewaking!
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Vincent Coster en zet de eerste stap naar een sterke merkbewaking.
Merkbewaking zorgt voor consistentie en aansluiting met je merkstrategie. In alles wat je doet. Bekijk onze cases.
Wat is
merkbewaking?
Met het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving zijn de eerste grote stappen gezet. Het fundament is gebouwd. Na afronding van dit merkfundament begint het pas écht. Het fundament wordt tot leven gebracht in de echte wereld en iedereen gaat ermee aan het werk. Hiermee breekt de volgende (heel belangrijke) fase aan: de fase van merkbewaking. Hierin zorg je ervoor dat het merkfundament doorgevoerd wordt in alles wat je doet. Zodat je niet stilstaat maar doelgericht blijft bouwen aan aan de impact van je merk.
Waarom is
merkbewaking
zo belangrijk?
Op geregelde basis je merk ‘bewaken’ is heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je consistent blijft en dat alles wat je doet past bij je gebouwde merkstrategie. Het merkfundament vormt de basis en geeft veel sturing, maar het op de juiste manier blijven doorvoeren van de juiste energie zorgt ervoor dat je je merkstrategie ook echt gaat waarmaken. Door het regelmatig monitoren kan je in kaart brengen of het nog klopt en grip houden op je merk. Zo zorg je er niet alleen voor dat je naar buiten toe dezelfde boodschap blijft geven, maar dat ook binnenin je organisatie alle neuzen dezelfde kant op blijven wijzen.
Hoe werkt merkbewaking?
Het bewaken van je merkfundament kan op verschillende manieren en met behulp van verschillende tools. Wij begeleiden je daar graag in. Zo geven een brand guide, brandbook en een brand portal handvatten om het merkfundament consistent te blijven doorvoeren. Daarnaast kan je bijvoorbeeld kiezen voor een merkcoach, waarbij we op een vaste reguliere basis bij jullie langskomen. We zorgen er dan voor dat de energie en het enthousiasme hoog blijven en dat iedereen het merk een plek geeft in zijn/haar projecten. Zo borgen we het ‘merk denken’ in de organisatie. Ook kan een brand review helpen bij de bewaking van je merk. Lees hier alles over een brand review.
Merkbewaking
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconcept, merkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Jouw merk als
totaalbeleving
Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.