Experience design

Hoe je merk eruitziet op een scherm of op papier is maar een deel van de totale merkbeleving: je merk leeft zeer waarschijnlijk ook in de ‘echte’ wereld. Sterke merken hebben daarom naast een sterke online merkbeleving ook een rijke offline merkbeleving. Dat is waar experience design komt kijken. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe kom je tot dat inspirerende experience design? We nemen je mee. Alles over experience design!

17110121078671.jpeg

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Eric van den Wildenberg en zet de eerste stap naar een sterke experience design.

Neem contact op

Wat is experience design?


Experience design is niets anders dan het creëren van fysieke ervaringen passend bij jouw missiegedreven merk. Het is het tot leven brengen van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving in de ‘echte’ wereld. Een totale merkbeleving, 360 graden rond. Van beeldscherm en print naar offline, en van 2D naar 3D. Met experience design creëer je offline plekken waar je merk tot leven komt. Deze offline plekken passen altijd bij jouw merkidentiteit en verschillen enorm per merk. Bij het ene merk past een uitgebreide retail stand en bij de ander wordt de merkbeleving op kantoor volledig doorgetrokken met interactieve elementen. Net wat er bij jou merk past om de ervaring volledig te maken en jouw merkverhaal impactvol tot leven te brengen.

Experience design maakt een merk nog meer van betekenis. Bekijk onze cases.

simon-levelt-winkel-3-2000x1000.jpg

Waarom is het belangrijk een sterk experience design te hebben?


Sterk experience design draagt bij aan een consistente totaalbeleving voor jouw merk. Het zorgt ervoor dat de juiste emoties worden opgeroepen bij de doelgroep en dat er een ervaring wordt gecreëerd die indruk maakt en blijft hangen. Zodat jouw merk door het bieden van de totale beleving echt opvalt en zodat mensen jouw merk herkennen en onthouden.

Hoe kom je tot een sterk experience design?


Allereerst is het belangrijk om duidelijk te hebben voor wie en voor welke gelegenheid het design bedoeld is. Het uittekenen van de customer journey helpt hierbij. In het creatieproces van experience design staat de eindgebruiker centraal, dus is het belangrijk om daar vanuit de ervaring te ontwerpen. Daarnaast is een sterk experience design meestal heel inspirerend en interactief: een plek die jouw merk ademt en waar veel te beleven valt. Een fysieke omgeving waar je doelgroep en/of je medewerkers je merk met alle zintuigen ervaren.

Experience design
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’

Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconceptmerkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.

Jouw merk als
totaalbeleving


Wij helpen je graag met het bedenken en ontwerpen van het fysieke deel van jouw merk en zetten concepten neer voor op de winkelvloer of de beursstand. Ook kunnen we het merkconcept door vertalen naar bijvoorbeeld jullie kantoor zodat het merk óók tot leven komt op je eigen werkvloer.

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.

 

Bekijk al onze services

Meer over experience design in deze cases