Merkverhaal
Betekenisvolle merken hebben een inspirerend merkverhaal. Een verhaal dat niet alleen vertelt wat je merk doet en waar je merk voor staat, maar ook een verhaal dat mensen écht in het hart raakt. Het is dan ook voor elk merk belangrijk om een goed merkverhaal te hebben. Maar wat is dat eigenlijk? Wat maakt iets tot een goed verhaal? En hoe ontwikkel je een goed merkverhaal? We nemen je mee. Alles over een merkverhaal!
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact op met Eric van den Wildenberg en zet de eerste stap naar een sterk merkverhaal.
Wat is een
merkverhaal?
Een merkverhaal, ook wel brand story of corporate story genoemd, is het verhaal van jouw merk. Het beschrijft de kern van waarom je doet wat je doet. Op zo’n manier in woorden gevat dat het echt binnenkomt bij mensen. Je leest het al; een goed merkverhaal is veel meer dan ‘een leuk verhaaltje voor op je website’. Het is dé communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit en merkconcept: de reden waarom jouw merk bestaat en wat je wilt bijdragen aan de wereld. Het is is het vertrekpunt van je communicatie. Dat maakt een merkverhaal tot een belangrijk onderdeel van je merk.
Een goed merkverhaal neemt je mee in de belevingswereld van je merk en brengt precies over waar je merk voor staat. Dat komt heel precies. Elk woord telt. Door zorgvuldig met woorden te spelen geef je niet alleen de juiste boodschap, maar ook de juiste energie en een eigen tone of voice mee aan het geheel. Het maakt je merk herkenbaar.
Een inspirerende brand story geeft een merk nog meer betekenis. Bekijk onze cases.
Waarom is
een inspirerend
merkverhaal
zo belangrijk?
Mensen vertellen elkaar van nature verhalen. Het is de allerbeste manier om informatie over te brengen. Verhalen helpen mensen om elkaar en de wereld te begrijpen. Ze zetten aan tot nadenken en daarmee vormen ze een belangrijk bron van inspiratie. Bovendien onthouden mensen verhalen veel gemakkelijker dan complexe opsommingen en moeilijke stukken. Met een ijzersterk merkverhaal bereik je niet alleen de juiste mensen (jouw doelgroep), nog belangrijker: het vormt de bron voor alle verhalen die je gaat creëren en vertellen en is je houvast voor alles wat je doet. Bovendien straalt een goed verhaal kracht uit: je laat zien dat je weet waar je het over hebt.
Een sterk merkverhaal is de communicatieve basis voor alles dat jouw merk uitdraagt. Van campagnes tot content en van lezingen tot events. En niet alleen extern; ook intern is een goede brand story van onschatbare waarde. Het maakt tenslotte duidelijk waar je als team voor staat en het zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Essentieel voor de teamspirit!
Hoe kom je tot
een inspirerend
merkverhaal?
Je merkverhaal is een belangrijk onderdeel van je merkconcept (waar ook je merknaam, merkbelofte en merkpropositie onder vallen). Deze wordt ontwikkeld nadat de merkidentiteit en merkpositionering is ontwikkeld door onze strategen. Pas dan weet je tenslotte waar het merkconcept en merkverhaal aan moeten bijdragen.
Je merkverhaal wordt gecreëerd door onze concepters en copywriters. Stuk voor stuk creatieven met een passie voor woorden en talent voor het schrijven van verhalen. Zij verkennen naar aanleiding van de positionering meerdere conceptrichtingen, want vaak is er binnen de merkidentiteit en merkpositionering op het gebied van verwoording nog veel mogelijk. De volgende stap is het volledig uitwerken van een definitief gekozen verhaalrichting. Deze passen we aan totdat het exact de juiste woorden en energie bevat. Jouw merkverhaal, op z’n best.
Merkverhaal
in onze aanpak: de
‘meaningful brand flow’
Wij hebben een methode ontwikkeld om sterke, betekenisvolle merken te bouwen: merken die een positieve impact willen maken op hun (in)directe omgeving en zich bewust zijn van hun verbindende rol voor de samenleving. Wij werken volgens het ‘meaningful brand flow’ principe. Deze gaat uit van een juiste balans tussen merkstrategie, merkconcept, merkdesign en merkrealisatie. Sterke merken zijn namelijk (net als mensen) in balans.
Jouw merk als
totaalbeleving
Het merkverhaal speelt in deze flow een belangrijke rol. Het maakt de vertaalslag van de precies gekozen strategie naar het merkconcept. Met een communicatief verhaal en pay-off wordt het communicatief en kan de laatste stap worden gezet naar de merkbeleving. Het is het vertrekpunt van jouw merkcommunicatie.
Concreet bestaat ons werk uit het creëren van de merkidentiteit, het merkconcept en de merkbeleving van merken en ervoor zorgen dat deze met elkaar in balans zijn. Zo zorgen we dat wat jij geeft, waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat je doet. Je merk als totaalbeleving. Van merkwaarden tot merkpositionering. Van merkbelofte tot merkverhaal. En van tone of voice en visual design… tot in de puntjes.